Nikto z nás nie je schopný zastaviť starnutie,
ale nikto sa nemusí stať starým.

Konzumácia vajec

Čo sa stane vášmu telu, ak budete jesť 2 vajíčka denne.

V minulosti sa verilo, že cholesterol nachádzajúci sa vo vajíčkach zvýši hladinu cholesterolu v krvi a tým môže vášmu zdraviu uškodiť.

Avšak najnovšie vedecké poznatky tieto tvrdenia vyvracajú. Štúdie totiž zistili, že ak cholesterol z vajíčok vstúpi do vášho organizmu, telo automaticky zníži produkciu vlastného cholesterolu.

Ako je to s cholesterolom a zdravím?

Mali by ste tiež vedieť, že cholesterol nie je niečím škodlivým, čoho by ste sa mali báť. Naopak, je pre telo životne dôležitý a bez neho by život nebol možným.

Má napríklad kritickú úlohu pri produkcii hormónov ako sú testosterón, estrogén či kortizol.

Okrem toho, cholesterol tvorí súčasť bunkových membrán, zúčastňuje sa syntézy vitamínu D či tvorby tráviacich štiav, ktoré podporujú trávenie, obaľuje nervové bunky, zaceľuje poškodené steny ciev a plní mnoho ďalších funkcií.

Bez neho by jednoducho nedokázali fungovať naše bunky, orgány ani telo ako celok.

Jedna súčasná štúdia skúmala, čo spraví konzumácia 1 až 3 celých vajíčok denne s telami ľudí.

Zistila, že u 70% z účastníkov štúdie nemali žiadny negatívny vplyv na hladinu cholesterolu v krvi. U ostatných došlo len k malému zvýšeniu zlého LDL cholesterolu.

Jediná skupina, ktorá bola ovplyvnená pravidelnou konzumáciou vajíčok, boli cukrovkári. U nich sa čiastočne zvýšilo riziko ochorenia srdca.

Záver bol však taký, že takmer všetky negatívne predsudky o vaječných žĺtkoch je možné zamietnuť. Na druhej strane, štúdia preukázala zdravotné prínosy ich dennej konzumácie.

Zdravotné prínosy pravidelnej konzumácie vajíčok

Vajíčka sú plné veľmi prospešných látok a tým pádom poskytujú telu mnohé zdravotné prínosy.

Ako vieme, obsahujú veľmi kvalitné bielkoviny. Majú tiež vysoký objem cholínu – látky kritickej pre správnu funkciu mozgu.

 Podľa posledných štatistík až 90% obyvateľov má nedostatok cholínu. ˇ

Z ďalších prospešných látok obsahujú vajíčka hlavne vitamíny skupiny B, vrátane B12 a kyseliny listovej, vitamíny A, D a E, vápnik, fosfor, síru, železo, draslík, zinok, meď, selén a napokon aj luteín a zeaxanthin (zdravie očí).

Netreba zabúdať ani na vysoký obsah pre náš organizmus extrémne dôležitých omega-3 mastných kyselín. 

Kedy a koľko vajíčok konzumovať?

Vajíčka by ste mali konzumovať denne, hlavne ráno. To zabezpečí, že sa budete dlhšie cítiť sýty.

Zvlášť dôležité je to vtedy, keď sa pokúšate schudnúť a neustále musíte bojovať s pocitom hladu.

Vajíčka vám pomôžu schudnúť, pretože obsahujú pomerne málo kalórií a tiež preto, že sú plné zdravých bielkovín a ostatných nutričných látok.

Najlepší prínos vám poskytnú 2 vajíčka denne. Toto množstvo sa považuje za bezpečné a navyše z nich získate ideálne množstvo živín.

Niektoré z týchto živín dokonca pokryjú štvrtinu až polovicu celodennej odporúčanej dávky, ako napríklad bielkoviny, fosfor, selén, vitamíny B5 či B12.